Servicedesk: 5 tips på hur du skapar en integrerad arbetsgrupp
Hög personalomsättning är ett vanligt problem inom servicedesk. Supportanalytiker kommer och går, vilket påverkar stabilitet, prestation, effektivitet och kunskapsöverföring. Medan utbildning är viktigt, är förstärkning av sammanhållning i arbetsgruppen avgörande för leverans.
Så vad kan vi göra så att vår servicedesk förblir konsekvent och samarbetar även om det sker många förändringar?
- Tydlig vision
Kommer att bidra till att bygga motivation och engagemang gentemot gemensamma mål och öka personalens hängivenhet.
Genom en delad vision kommer arbetsgruppen hålla ihop och arbeta tillsammans för att förverkliga den.
- Mål och mätningar
Tydliga och mätbara mål hjälper arbetsgruppen att visualisera visionen och förstå de steg som måste vidtas. Personalen förblir motiverade och fokuserade på sina mål.
- Definiera roller
Specifika roller för varje medlem i arbetsgruppen minskar risken till konflikt och missnöje. Alla förstår vad som förväntas av dem för att vara framgångsrika i sina roller.
- Introducera processer
Väldesignade och beprövade processer ger den struktur som varje medarbetare av arbetsgruppen behöver. Processer ger tydliga riktlinjer för personalen att följa och stärker känslan av stabilitet och säkerhet bland anställda. En väletablerad uppsättning av processer stärker förtroende för arbetsgruppen och hjälper nyanställda att lättare komma in i arbetet.
- Ledarskap
Arbetsgrupper behöver starka och pålitliga ledare som definierar och tydligt kommunicerar gruppens vision, mål och varje persons roll. De kan då känna sig trygga och utveckla en bättre förståelse för sin roll inom gruppen, avdelningen och organisationen.
Technologi
Marval MSMs utvecklade funktionalitet är ett perfekt exempel på technologi som kan hjälpa en arbetsgrupp att arbeta bättre tillsammans. Designad för att hjälpa organisationer att utnyttja industrins populära standarder och anta processer.
Kontakta Oss
Se alla Artiklar