Ring oss idag +46 (0)8 623 18 80

Marval Blogg

Identifiera processen för kärnverksamheten - det första steget mot nöjdare kunder

För att företag ska vara konkurrenskraftiga måste de reagera på utvecklingen och förändringen på marknaden, särskilt när kundernas förväntningar ökar. Kunderna är mer krävande, mobila och informerade än någonsin.

Konsekventa IT-affärsprocesser och språk- och datapresentationer är viktiga för att beslutsfattare ska kunna reagera snabbt på den växlande marknaden. Att definiera och behålla konsekventa processer är mycket lättare sagt än gjort men kritiskt om ett företag ska överleva på dagens marknad.

Definiera processen för kärnverksamheten
En process för kärnverksamheten definieras som de små enskilda arbetsuppgifter som ska uppnås för att ge en viss nivå av konsekvens i produktionen, utan hänsyn till hårdvara, programvara, människor, resurser eller prestanda.

När en kärnprocess implementeras kan vad som helst läggas till för att effektivisera processen, men ingenting bör elimineras. När kärnverksamhetsprocessen anger att vissa uppgifter ska utföras i följd, måste det återspeglas i implementationen. På samma sätt måste alla angivna steg i samband med en uppgift också återspeglas i implementationen.

När man frågar de flesta företagen kommer de att hävda att deras kärnprocesser är dokumenterade. Oftast är det inte kärnverksamhetsprocessen som har dokumenterats utan implementationen av den processen inom ett system eller inom en funktion.

Hur går man till väga?
1. Undersök och avlägsna hinder som rör företagets kulturella problem, styrprocesser och infrastruktur.

2. Utbilda deltagarna om vad en kärnprocess är, hur det kommer att gynna respektive affärsområde och om den valda metodiken som kommer att användas för att härleda dessa processer.

3. Försök inte göra allt på en gång. Föreslå ett stegvist tillvägagångssätt med en hälsosam övergångsstrategi. När du har identifierat kärnverksamhetsprocesserna är det viktigt att prioritera vilka som ska hanteras först. Kolla sedan på processer för vilken ny teknologi som övervägs.

Det är processerna som styr
Det är viktigt att alla parter som är involverade i att utföra processerna förstår att det är processen som ska ha befogenhet och inte förvirras med organisationens funktion och avdelning för att utför den. Ett exempel är ifall Servicedesken arbetar med högt prioriterad incident vilket kräver omedelbar respons och resurser från utvecklingsteamet.

Processbedömning
Dina kärnprocesser bör vara en levande enhet. Det är därför viktigt att regelbundet arbeta aktivt med processerna och anpassa dem utefter verksamhetens behov.

Det är aldrig för sent att börja
Om företagen ska förbli konkurrenskraftiga behöver de minska komplexiteten som uppstår genom spridda och ofta olika affärsprocesser. Att etablera konsekventa kärnverksamhetsprocesser är bara ett steg mot att möta ökade kundförväntningar.

Kontakta Oss Se alla Artiklar

Liknande Artiklar

  • 5 Regler för en bra process

    ”Det är för komplicerat att dokumenteras, det är för tidskrävande, jag behöver inte följa processer, det...

    MORE
  • Servicedesk: 5 tips på hur du skapar en integrerad arbetsgrupp

    Hög personalomsättning är ett vanligt problem inom servicedesk. Supportanalytiker kommer och går, vilket påverkar...

    MORE
  • Utveckla ledare inom Service Management

    Dålig förvaltning är den främsta orsaken till att anställda lämnar företag. En nyligen genomförd...

    MORE
  • Vad ska man tänka på när man väljer ett nytt ärendehanteringssystem?

    Genom att välja rätt ärendehanteringssystem hjälper man till att leverera affärsvärde, en bra kundupplevelse samt...

    MORE
  • Cybersäkerhet - 5 element för säkerhet

    Ingen av oss kan verkligen ignorera sannolikheten att bli offer för cyberbrottslighet, vi måste ta detta seriöst. Hur minimera vi...

    MORE
  • Cypersäkerhet: 5 Snabba steg till en säkrare organisation

    Det blir allt mer vanligt med cyberkriminalitet och att skydda sin data borde vara av högsta prioritet, både organisationens och sin...

    MORE
  • 10 tips på hur ni blir bäst på IT Service Management

    Våga lägga tid på ärendet När klockan tickar och kunden kräver en snabb lösning kan det hända att...

    MORE
  • IT-tjänster: 4 steg för att effektivisera ditt team

    Inom det senaste årtiondet har IT och avdelningens roll förändrats. Vad som tidigare var interna supportärenden är nu en...

    MORE
  • 5 enkla tips för hur du kan förbättra ditt ärendehanteringssystem med UX

    Lite kort handlar User Experience om att skapa värde genom att fokusera på användarnas behov, förutsättningar och...

    MORE
  • 6 felaktigheter om kundportaler (självbetjäningsportaler)

    Tror du att kundportaler och självbetjäningsportaler är något som bara är tillgängligt för de allra största...

    MORE
  • Är ditt IT Service Management-team redo för GDPR?

    GDPR träder i kraft i maj 2018 och har potential att vara en organisations värsta mardröm, vars konsekvenser bör hålla...

    MORE
  • Tuggummi, silvertejp och IT-säkerhet.

    IT-säkerhetshot och attacker har funnits sedan Internets början. Hackare är otroligt tekniskt kunniga. Ja, säkerhetsinfrastruktur...

    MORE
  • GDPR, så påverkas du som jobbar med support och kundtjänst

    Du har säkert hört talas om den nya EU-regleringen GDPR (General Data Protection Regulation) som träder i kraft den 25 maj 2018. De...

    MORE
  • 10 enkla åtgärder som du kan genomföra för att förbättra din service

    1. Undvik att göra snabba antaganden  Ta dig tid att granska, utvärdera, undersöka och förstå kundens behov eller...

    MORE
  • 7 steg för ett lyckat införande av en ny ITSM-lösning

    Din nya ITSM-lösning (det nya ärendehanteringssystemet) lovar nya värdefulla funktioner, förstärkt processautomation,...

    MORE
  • Varför Enterprise Service Management?

    Ett väl fungerade och framgångsrikt Enterprise Service Management (ESM) förutsätter ett effektivt Enterprise Service Management...

    MORE
  • 10 nyårslöften för services management-specialister

    För många är den bästa tiden på året när vi roar oss och spenderar värdefull tid med vår familj och...

    MORE

Oändliga möjligheter med Marval...

Oavsett dina önskemål har vi tekniken, kompetensen och arbetskraften för att uppnå dem.

Vi vet att du kan ha några frågor...

  • Beställ en
    Demonstration

    Upptäck fördelarna med att använda MSM, ett ärendehanteringssystem som är designat för att förbättra IT-tjänsternas kvalitet, öka kundnöjdheten och som sänker dina kostnader

  • Ladda
    Ner

    Här hittar du spännande och användbar information om ITSM

  • Marval Nordics
    Kundfallsstudier

    Ta del av hur andra använder Marval MSM för att lösa sina utmaningar inom IT Service Management

  • Kontakta
    Marval

    Kontakta oss för att diskutera dina servicebehov