Identifiera processen för kärnverksamheten - det första steget mot nöjdare kunder
För att företag ska vara konkurrenskraftiga måste de reagera på utvecklingen och förändringen på marknaden, särskilt när kundernas förväntningar ökar. Kunderna är mer krävande, mobila och informerade än någonsin.
Konsekventa IT-affärsprocesser och språk- och datapresentationer är viktiga för att beslutsfattare ska kunna reagera snabbt på den växlande marknaden. Att definiera och behålla konsekventa processer är mycket lättare sagt än gjort men kritiskt om ett företag ska överleva på dagens marknad.
Definiera processen för kärnverksamheten
En process för kärnverksamheten definieras som de små enskilda arbetsuppgifter som ska uppnås för att ge en viss nivå av konsekvens i produktionen, utan hänsyn till hårdvara, programvara, människor, resurser eller prestanda.
När en kärnprocess implementeras kan vad som helst läggas till för att effektivisera processen, men ingenting bör elimineras. När kärnverksamhetsprocessen anger att vissa uppgifter ska utföras i följd, måste det återspeglas i implementationen. På samma sätt måste alla angivna steg i samband med en uppgift också återspeglas i implementationen.
När man frågar de flesta företagen kommer de att hävda att deras kärnprocesser är dokumenterade. Oftast är det inte kärnverksamhetsprocessen som har dokumenterats utan implementationen av den processen inom ett system eller inom en funktion.
Hur går man till väga?
1. Undersök och avlägsna hinder som rör företagets kulturella problem, styrprocesser och infrastruktur.
2. Utbilda deltagarna om vad en kärnprocess är, hur det kommer att gynna respektive affärsområde och om den valda metodiken som kommer att användas för att härleda dessa processer.
3. Försök inte göra allt på en gång. Föreslå ett stegvist tillvägagångssätt med en hälsosam övergångsstrategi. När du har identifierat kärnverksamhetsprocesserna är det viktigt att prioritera vilka som ska hanteras först. Kolla sedan på processer för vilken ny teknologi som övervägs.
Det är processerna som styr
Det är viktigt att alla parter som är involverade i att utföra processerna förstår att det är processen som ska ha befogenhet och inte förvirras med organisationens funktion och avdelning för att utför den. Ett exempel är ifall Servicedesken arbetar med högt prioriterad incident vilket kräver omedelbar respons och resurser från utvecklingsteamet.
Processbedömning
Dina kärnprocesser bör vara en levande enhet. Det är därför viktigt att regelbundet arbeta aktivt med processerna och anpassa dem utefter verksamhetens behov.
Det är aldrig för sent att börja
Om företagen ska förbli konkurrenskraftiga behöver de minska komplexiteten som uppstår genom spridda och ofta olika affärsprocesser. Att etablera konsekventa kärnverksamhetsprocesser är bara ett steg mot att möta ökade kundförväntningar.
Kontakta Oss
Se alla Artiklar