Ring oss idag +46 (0)8 623 18 80

Marval Blogg

IT-tjänster: 4 steg för att effektivisera ditt team

Inom det senaste årtiondet har IT och avdelningens roll förändrats. Vad som tidigare var interna supportärenden är nu en viktig tillgång för framgång. Det handlar om att underlätta genomförandet och leveransen av affärsplanen, införandet av nya arbetsmodeller och erbjuda tjänster som är mer konkurrenskraftiga, mer kundfokuserade och mer kostnadseffektiva.


Detta ger utökat ansvar för IT-chefer som förväntas göra förändringar i en stadig hastighet, vilket är en stor utmaning. Organisationer är inte lika flexibla eller lika lyhörda som många av oss tror. De flesta är ovilliga att förändras, många funktioner och avdelningar är oroliga och skeptiska när nya processer introduceras. Naturligtvis börjar dessa förändringar inifrån och det första steget är att förändra kulturen i själva IT-avdelningen.


Om du är CIO för en stor organisation vet du att ditt team arbetar väldigt hårt, med kritiska situationer, förebyggande av underhåll och allmänna förfrågningar. Mycket produktiv tid spenderas med att hantera mindre problem, medan viktiga uppgifter som uppdateringar och rapportering av kunskapsartiklar lämnas åt sidan. Med den ökande efterfrågan på snabb upplösning av incidenter, och med dina strategiska satsningar på spel, måste du återkräva ditt arbetslags tid och se till att saker går rätt till.


1. Processer är viktigt
De flesta IT-avdelningar hanterar sin dagliga verksamhet baserat på sunt förnuft, det är absolut inget fel med att använda lite sunt förnuft. Men varför inte beskriva och skriva ner det? Dokumenterad sunt förnuft kommer att bilda och etablera en process som gör det enklare för dina medarbetare att fatta beslut och registrera resultat. Nya processer hjälper ditt team att arbeta bättre samtidigt som du får tillgång till specifika rapporter. Detta hjälper dig att hantera arbetsflödet bättre och frigöra tid.


2. Utveckla en IT-servicekatalog (och använd den)
Introducera dina kunder till en detaljerad katalog över dina tjänster och använd den för att förklara vad du kan leverera, vad processen är och vem dina kunder ska kontakta för varje tjänst. Glöm inte att inkludera kostnaden för specifik service, där priset är relevant. En servicekatalog hjälper till att ställa förväntningar och utbilda dina kunder runt de tjänster som kan hanteras av din avdelning, vilket resulterar i mindre avbrott för ditt team.


3. En ny ordlista för dina nya tjänster
Introduktionen av nya villkor för hur ditt team arbetar, hjälper till att skapa förändring. Ordet "process” ska användas för att kategorisera de flesta objekten i din tjänsteportfölj. "Användare" är nu "kunder" och "centraliserade" är "integrerade". Genom att ersätta nyckelord i det sätt du kommunicerar internt hjälper du ditt team att utveckla rätt kultur och få andra att inse och acceptera era begränsningar.


4. Investera i ditt team och förse dem med rätt verktyg
Du kan ha det mest effektiva teamet i världen. Utan rätt verktyg, kommer de inte att kunna utföra jobbet på bästa möjliga sätt. Genom att investera i rätt teknik frigör du teamets effektivitet och hjälper dem att maximera sin prestation.

Kontakta Oss Se alla Artiklar

Oändliga möjligheter med Marval...

Oavsett dina önskemål har vi tekniken, kompetensen och arbetskraften för att uppnå dem.

Vi vet att du kan ha några frågor...

  • Beställ en
    Demonstration

    Upptäck fördelarna med att använda MSM, ett ärendehanteringssystem som är designat för att förbättra IT-tjänsternas kvalitet, öka kundnöjdheten och som sänker dina kostnader

  • Ladda
    Ner

    Här hittar du spännande och användbar information om ITSM

  • Marval Nordics
    Kundfallsstudier

    Ta del av hur andra använder Marval MSM för att lösa sina utmaningar inom IT Service Management

  • Kontakta
    Marval

    Kontakta oss för att diskutera dina servicebehov