Ring oss idag +46 (0)8 623 18 80

Marval Blogg

7 steg för ett lyckat införande av en ny ITSM-lösning

Din nya ITSM-lösning (det nya ärendehanteringssystemet) lovar nya värdefulla funktioner, förstärkt processautomation, ökad kundnöjdhet, en bättre ledning av dina IT-resurser samt betydande kostnadsbesparingar. Alla dessa fördelar och förbättringar, då kan det väl inte finnas något dåligt med din nya ITSM-lösning? Det skulle vara själva införandet då, såklart

Införandet av en ny ITSM-lösning (ett nytt ärendehanteringssystem) kan bli en överväldigande och stressande övergång, speciellt när den nya lösningen utmanar etablerade processer och öppnar upp för förändring av både arbetssätt och invanda rutiner, samtidigt som den påverkar den existerande organisationen. Därför ger vi dig här nedan sju steg som gör övergången från gammalt till nytt så smidig som möjligt.

  1. Uppmuntra alla intressenter att bidra med sina åsikter. Olika funktioner i din organisationen kan ha olika behov och önskemål. Försäkra dig om att deras åsikter beaktas under hela införandeprojektet, från början till slutet. Det är t.ex. viktigt att få ledande befattningsinnehavares förtroende; se till att behålla dem involverade och engagerade.
     
  2. Skapa en orienteringskarta med alla delmål och slutmålet, eller utnämn en erfaren projektledare för att skapa en plan för att matcha de på förhand fastställda och nedtecknade kraven, både de tekniska och de affärsmässiga kraven.
     
  3. Det finns ingen ”en lösning passar allt” plan. Varje organisation och varje införande har olika behov och krav, förutom att förutsättningar i termer av processer och kultur. Det handlar om att hitta en balans mellan att låta involverade arbeta i sin egen takt och säkerställa att alla förstår och följer den gemensamma arbetstakten och det gemensamma målet. Kom ihåg: dagar förlorade på grund av dålig planering är dagar som hade varit av värde för genomförandet av projektet.
     
  4. Det är viktigt att du har klara mål, steg och mätvärden. Men var redo att anpassa din plan och ditt införande till nya och eller förändrade krav. Det kan handla om allt från omfördelning av resurser eller prioritetsförändring till helt nya krav eller önskemål.
     
  5. Anlita kollegor och resurser som du litar på, och som är positiva till förändringar och själva införandet. Ta referenser på och samarbeta med leverantörer som är experter inom ämnesområdet, men som också har erfarenheter från din bransch eller din specifika industri. Det är viktigt att dina samarbetspartner känner dig lika bra som du känner dem. Försäkra dig om att din plattform är uppbyggd på de grundläggande principerna för införande processer baserade på ITIL – tillämpa bästa praxis.
     
  6. Kommunicera, engagera, bidra och inspirera. Se till att alla inblandade förstår varför införandet äger rum, hur de blir påverkade av förändringen och vilka fördelar de kan vänta sig. Dela visionen och passionen.
     
  7. Fokusera på den stora bilden istället för de små aspekterna av projektet. Huvudmålet är att skapa värde och nytta för din organisation och för era kunder. Kom ihåg: allt börjar och slutar med era kunder!

Vi på Marval Nordic är proffs och specialister och vi är därför din partner för att hjälpa dig och din organisation genom hela införandet av en ny ITSM-lösning. Prata med oss, dela dina funderingar, ställ frågor och låt oss stödja dig genom varje steg på vägen. Vi vill att införandet av ett nytt ärendehanteringssystem ska vara så smidig, framgångsrik, problemfri som möjligt. Det är lika viktigt för oss som det är för dig och dina kollegor. Vi vill att du ska få så stor nytta och värde av din investering som möjligt.

Vi drivs av att ge dig lugn och ro medan du njuter av fördelarna med din nya ITSM-lösning. Det är vårt löfte till dig; vi bygger upp långsiktiga relationer med våra kunder och vi arbetar kontinuerligt med att både utveckla våra lösningar och tjänster och stötta våra kunder med tjänster och erbjudanden som förbättrar processer och verktygsstöd så att dina kunder, användare och medarbetare blir så nöjda som möjligt.

 

Kontakta Oss Se alla Artiklar

Oändliga möjligheter med Marval...

Oavsett dina önskemål har vi tekniken, kompetensen och arbetskraften för att uppnå dem.

Vi vet att du kan ha några frågor...

  • Beställ en
    Demonstration

    Upptäck fördelarna med att använda MSM, ett ärendehanteringssystem som är designat för att förbättra IT-tjänsternas kvalitet, öka kundnöjdheten och som sänker dina kostnader

  • Ladda
    Ner

    Här hittar du spännande och användbar information om ITSM

  • Marval Nordics
    Kundfallsstudier

    Ta del av hur andra använder Marval MSM för att lösa sina utmaningar inom IT Service Management

  • Kontakta
    Marval

    Kontakta oss för att diskutera dina servicebehov