Ring oss idag +46 (0)8 623 18 80

Marval Blogg

10 nyårslöften för services management-specialister

För många är den bästa tiden på året när vi roar oss och spenderar värdefull tid med vår familj och våra vänner, och vi sätter upp nyårslöften. Många av våra nyårslöften handlar om att vi intalar oss själva att vi ska börja träna, leva hälsosammare, sluta röka eller bli mer organiserad. Vi följer våra nya nyårslöften i början men sen glömmer vi bort dem eller ger upp dem helt och hållet.

Inom Service Management (leverans av olika tjänster) skapar vi vår egen plan för förbättring. Några av dessa planer är personliga, vissa involverar hela laget och en del av dem omfattar till och med hela organisationen. Det viktigaste är att ge dessa löften den uppmärksamhet som de kräver så att de inte rinner ut i sanden, som många andra nyårslöften.

Här är 10 förslag på nyårslöften för Service Management-specialister som gör att du kommer att hålla det planerna lovar och genererar positivt resultat för din verksamhet.

Hälsosammare vardag: Skapa en hälsosam IT miljö som resulterar i ökad funktionalitet, snabbare och pålitligare leveranser, färre avbrott för våra kunder och att mindre av vår tid spenderas på att hantera olika ärenden. Varför inte se över trender? För att t.ex. se om en printer som alltid är ur funktion egentligen borde ha blivit utbytt. Låt oss starta det nya året med att lista och granska våra konfigurationsobjekt, kolla livstid och ta bort utrustning som borde gått i pension för länge sen.

Bli rökfri – eller åtminstone förutse röksignalerna/varningssignalerna tidigare: Tänk dig att ett allvarligt IT-säkerhetsintrång skulle inträffa. Vanligtvis så är alla signaler där men oftast så missar vi dem eller så identifierar vi dem alldeles för sent. Misslyckas vi med att sätta ihop alla pusselbitar och därmed inte upptäcker problemet tidigt, kan det få stora konsekvenser och skapar bara onödig stress och press på personalen. Tekniska lösningar kommer inte bara att hjälpa till med att identifiera och åtgärda problem snabbare, men de kan också säkerställa en mer säker och tillgänglig infrastruktur. Ja, en effektiv livscykelhantering är därmed nyckeln för att hålla detta nyårslöfte.

Eliminera Stress: Arbetsrelaterad stress kan vara ett stort problem på den moderna arbetsplatsen och Service Management specialister kan känna en hel del stress! Forskning har visat att arbetsrelaterad stress ofta är ett resultat av att människor känner att de inte klarar av de krav som ställs på dem, att de har liten kontroll över sitt arbete eller känner att de inte får något stod av sina kollegor och chefer. Olika metoder för att minska stress är avgörande för lagets välbefinnande och prestationer. Några sätt att minska stress är: Effektiv prioritering av förfrågningar, automatisering av olika aktiviteter och väl fungerande processer kommer att förbättra individernas förtroende och effektivitet. Genom att få stöd av ett bra och effektivt Service Management-verktyg kommer många supportmedarbetare att återfå och behålla kontrollen över sitt dagliga arbete, känna sig tryggare, vara mer produktiva och effektiva samt arbeta närmare sina arbetskollegor.

Roligare på jobbet: Vi vill alla göra vårt jobb snabbare, bättre och mer kostnadseffektivt men vem sa att vi inte kan göra det roligt också? Precis som alla andra specialister, behöver support- och servicepersonal känna sig uppskattade på jobbet. De vill att deras feedback ska höras, att deras bidrag ska uppskattas samt att deras förslag tas seriöst. Alla behöver ha tydliga ansvarsområden och uppgifter i laget, så det blir en så hälsosam arbetsmiljö som möjligt för alla.

Lär dig något nytt: Det finns alltid nya saker att lära sig (ett nytt språk eller hur man spelar gitarr) och det finns säkert färdigheter som alla supportspecialister kan utveckla. Oavsett om du klarar av en IT-relaterad certifiering eller deltar i en utvecklande kurs i hur vi använder tekniska verktyg för att förbättra tjänsteleveransen, kan vi alla förbättra vår kompetens med nya kunskaper och färdigheter. Ny kunskap och kompetens hjälper oss att utföra vårt jobb bättre, snabbare och ge oss en bra känsla (och förbättra kundupplevelsen också).

Dela din kunskap: Informellt lärande är viktigt för att ditt lag ska kunna arbeta effektivt och gemensamt. Tyvärr har många av oss inte tid att skapa kunskapsartiklar eller dela användbara råd och arbetsrelaterade tips. Genom att lägga till delning och spridning av kunskap bland våra nyårslöften blir gruppen mer engagerade och mer effektiv.

Bidra till något positivt: Varför inte bidra till att få folk att må bra varje dag! En kundtjänst eller en supportfunktion kan göra en verklig skillnad i hur ett företag uppfattas på arbetsmarknaden. Vi har möjlighet att få kunderna att må bra genom att göra det lättare för dem. En bra tjänsteleverans börjar med en vinnande strategi: behöver vi granska tjänsteportföljen med ett nytt eller med ett kritiskt öga? Här är några bra sätt att förbättra tjänsteleveransen och vårt samspel med kunderna: Följ alltid processerna, var lugn och trevlig hela tiden, ställ rätt förväntningar i början, hålla kunderna informerade om uppdateringar. Be om deras feedback, så de vet att deras åsikt är uppskattad och viktig för tjänsteleveransen.

Håll koll på framstegen: Arbetsdagar kan vara hektiska. Många av oss är skyldiga till att inte spendera tillräckligt med tid på att utvärdera och följa upp prestanda samt att rapportera om våra framsteg. Vi har kanske skickat ut utvärderingar men har inte hunnit med att samla in och analysera svar eller resultat? Om vi inte följer upp, analyserar och förstår våra både våra resultat och våra utfall, så kan vi inte riktigt veta om vi är på rätt väg eller om vi gör några framsteg mot våra mål. Att hela tiden fråga sig själv om vi är på väg mot att nå vår vision och våra övergripande mål är kanske ett av de viktigaste nyårslöftena att uppnå.

Slå ett rekord: Mer nöjda kunder, bättre prestanda, mer mogna processer, kortare svarstider? Vad var ditt bästa resultat inom 2017? Varför inte försöka slå ditt tidigare rekord och förbättra något du redan är bra på? Att slå gamla rekord kan vara mycket uppfyllande, spännande och bygga lagkänslan. Ett mål som de flesta av oss skulle troligen hålla fast vid!

Fira arbetslagets framgång: Min erfarenhet är att Service Management-team består av engagerade och kundfokuserade supportspecialister, som arbetar mycket hårt med att ge bra kundservice. Vårt arbete kan vara utmanande ibland, men det är alltid givande och kritiskt för organisationens utveckling. Vi tenderar ofta att glömma att vi är en viktig och ibland till och med affärskritisk del av verksamheten, vi bidrar mycket och gör ofta en påtaglig och märkbar nytta för organisation. Vi ska vara stolta över våra prestationer och framgångar, oavsett hur stora eller små de är

Kontakta Oss Se alla Artiklar

Oändliga möjligheter med Marval...

Oavsett dina önskemål har vi tekniken, kompetensen och arbetskraften för att uppnå dem.

Vi vet att du kan ha några frågor...

  • Beställ en
    Demonstration

    Upptäck fördelarna med att använda MSM, ett ärendehanteringssystem som är designat för att förbättra IT-tjänsternas kvalitet, öka kundnöjdheten och som sänker dina kostnader

  • Ladda
    Ner

    Här hittar du spännande och användbar information om ITSM

  • Marval Nordics
    Kundfallsstudier

    Ta del av hur andra använder Marval MSM för att lösa sina utmaningar inom IT Service Management

  • Kontakta
    Marval

    Kontakta oss för att diskutera dina servicebehov